Je zdravšie maslo alebo margarín?

Zabudol som hesloRegistrácia

Tipy a triky

Je zdravšie maslo alebo margarín?

Diskusia, ktorú mnohí vedú už roky. Je lepšie maslo alebo margarín? Niektorí tvrdia, že maslo je zdravšie, pretože obsahuje nasýtené tuky, ktoré sú pre telo dobré. Iní sú na strane margarínu, ktorý obsahuje menej tuku a kalórií.

Keď si už myslíme, že jedna štúdia našla správnu odpoveď, odborníci prídu s ďalšou, ktorá v nás opäť vyvolá pochybnosti. Americká asociácia odborníkov na zdravé srdce nedávno zverejnila dokument, v ktorom nabáda, aby sme maslo a iné nasýtené tuky vymenili za margarín a zdravšie oleje a znížili si tak riziko srdcových ochorení.

Denník The Sun tak oslovil dvoch odborníkov na výživu. Nutričná poradkyňa Amanda Ursell a hovorkyňa British Dietary Association a senior lektorka v oblasti výživy na univerzite v Coventry Duane Mellor sa zhodli na tom, že pokiaľ ide o maslo a margarín, neexistuje žiadna správna alebo nesprávna odpoveď.

Maslo

Ak túžite po dobrej chuti, tak si vyberte maslo. Ale s lepšou chuťou prichádza aj viac kalórií. Jedna polievková lyžica masla obsahuje približne 100 kalórií, 12 gramov tuku a 7 gramov nasýteného tuku. Odporúčaná denná dávka nasýtených tukov je 30 g u mužov a 20 g u žien.

Zistilo sa, že nasýtené tuky zvyšujú hladinu zlého cholesterolu. Tým sa zvyšuje riziko aterosklerózy (upchatia tepien), infarktu a mozgovej príhody.

Vysoký obsah nasýtených tukov súvisí s obezitou, najmä ak prijímate viac ako je odporúčané množstvo. Obezita zase zvyšuje riziko život ohrozujúcich stavov ako je diabetes typu 2, srdcové choroby, niektoré typy rakoviny a mŕtvice.

"Ak obmedzíte konzumáciu masla, pravdepodobne znížite príjem kalórií, čo vám pomôže schudnúť a ovplyvniť hladinu cholesterolu. Ak však dodržíte odporúčaný príjem, nevidím dôvod na to, prečo si ho nevychutnať," povedala Amand Ursell.

V štúdii z roku 2016, do ktorej sa zapojilo 120-tisíc ľudí, zistili, že čím viac kalórií prijímame z nasýtených tukov, tým väčšie je riziko srdcových ochorení. Každé päť percentné zvýšenie kalórií predstavuje o osem percent vyššie riziko predčasného úmrtia.

Lenže v štúdii zverejnenej v The BMJ v roku 2015 zase nezistili žiadnu súvislosť medzi nasýteným tukom a srdcovým ochorením. Namiesto toho vydali varovanie, že prenášané tuky vyskytujúce sa v margaríne môžu byť smrteľné. Trans mastné kyseliny taktiež spojili s upchávaním tepien a srdcovými ochoreniami.

Margarín

"Jedným z bežných mýtov o margaríne je, že nie je prirodzený, a preto je pre nás zlý," hovorí odborníčka Duane. Lenže aj maslo sa nejakým spôsobom vyrába, takže to podľa nej nie je argument.

Ďalším argumentom je, že margarín odlišuje od plastu len jedna molekula. Keď si ale myslíte, že je maslo prírodné, ste na omyle. V skutočnosti obsahuje niekoľko chemikálií, ktoré sú veľmi podobné tým, ktoré nájdete v margaríne. Výrobcovia ich musia uviesť v margaríne, ale to neznamená, že v masle nie sú," dodala.

Pokiaľ ide o kalórie, víťaz je jasný. Jedna polievková lyžica margarínu obsahuje od 80 do 100 kalórií, 9 -11 gramov tuku a dva gramy nasýtených tukov, čo je oveľa menej ako v masle.

Niekoľko štúdií dospelo k záveru, že ak prejdeme z masla na margarín alebo zdravšie oleje s nízkym obsahom nasýtených tukov, znížime riziko srdcového infarktu.

Ďalšia štúdia z Harvard School of Public Health, ktorá sledovala stravovanie 130-tisíc ľudí nad 30 rokov, naznačuje, že nahradenie nasýtených tukov nenasýtenými znižuje riziko srdcových ochorení.

Prekvapujúca je však štúdia zverejnená v The British Medical Journal z roku 2013, pri ktorej zase sledovali 458 mužov vo veku od 30 do 59 rokov. Tí, ktorí prešli zo živočíšnych tukov na polynenasýtené tuky, mali vyššiu úmrtnosť.

Tak čo teda jesť?

Obe odborníčky sa zhodli, že problém nie je jedenie masla a ani margarínu. Problémom ľudí je, koľko toho skonzumujú. Pokiaľ sa držia odporúčaných dávok, tak je to v poriadku aj v jednom, aj druhom prípade.

Ak ide niekomu o chudnutie, tak by mal obmedziť alebo vylúčiť z jedálnička maslo.

Zdroj: tvnoviny.sk, foto: margouillat photo/shutterstock.com
FacebookTwitterPinterestPošli priateľovi

Prihlásenie



Zabudol som hesloRegistrácia